Improving Activities and Learning Outcomes of Elementary School Students Through Experimental Methods Using Lime as an Alternative Electrical Energy Source during the Covid-19 Pandemic

Herlinda Octaviani(1), Asri Wibawa Sakti(2), Muhammad Roil Bilad(3),


(1) Universitas Pendidikan Indonesia
(2) Universitas Pendidikan Indonesia
(3) Universiti Brunei Darussalam
Corresponding Author

Abstract


Elementary schools have been carrying out online learning for approximately 2 years in an effort to break the chain of transmission of Covid-19. We conducted research with the aim of seeing the extent to which the experimental method applied in learning could improve the activity and learning outcomes of sixth grade elementary school students during the Covid-19 pandemic.  The method in this study uses a descriptive qualitative analysis approach. The results show that the experimental method applied in elementary schools can increase the activity and learning outcomes of sixth grade elementary school students during the Covid-19 pandemic, because it can add new knowledge, is not easily bored with online learning, and can be useful for learning activities science in elementary school. Therefore, we can improve the activities and learning outcomes of elementary school students by strengthening literacy, especially in scientific literacy.

Keywords


Alternative electrical energy sources; Covid-19; Experimental methods; Student activities and learning outcomes

References


Atina, A. (2015). Tegangan dan kuat arus listrik dari sifat asam buah. Sainmatika: Jurnal Ilmiah Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 12(2), 29.

Hidayah, A. A. F., Al Adawiyah, R., and Mahanani, P. A. R. (2020). Efektivitas pembelajaran daring di masa pandemi covid-19. Jurnal Sosial: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 21(2), 53-56.

Kamilah, H., DS, T. W., and Maftukhah, S. (2020). Pemanfaatan buah kedondong dan kulit pisang ambon sebagai sumber energi listrik alternatif. Jurnal Ilmiah Fakultas Teknik, 1(2), 142-151.

Kusmaharti, M. H. (2021). Peningkatan aktivitas dan hasil belajar konduktor isolator melalui penerapan metode eksperimen pada siswa kelas VI. Jurnal Ilmiah Guru Indonesia, 2(1), 113-122.

Mari, G., Uliyanti, E., and Marli, S. (2014). Peningkatan aktivitas dan hasil pembelajaran IPA menggunakan metode eksperimen pada SDN 04 Pemahan Ketapang. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 3(3), 6.

Markandya, A., and Wilkinson, P. (2007). Electricity generation and health. The Lancet, 370(9591), 979-990.

Mayangsari, D., Nuriman, N., and Agustiningsih, A. (2014). Penerapan metode eksperimen untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar IPA siswa kelas VI pokok bahasan konduktor dan isolator SDN Semboro Probolinggo tahun pelajaran 2012/2013. Jurnal Edukasi, 1(1), 27-31.

Rismawati, R., Ratman, R., and Dewi, A. I. (2016). Penerapan metode eksperimen dalam meningkatkan pemahaman konsep energi panas pada siswa kelas IV SDN no. 1 Balukang 2. Jurnal Kreatif Online, 4(1), 201.

Sintiya, D., and Nurmasyitah, N. (2019). Pengaruh bahan elektroda terhadap kelistrikan jeruk dan tomat sebagai solusi energi alternatif. Gravitasi: Jurnal Pendidikan Fisika dan Sains, 2(01), 1-6.

Supiyatun, S. (2015). Upaya meningkatan kemampuan menggolongkan benda-benda yang bersifat konduktor dan isolator listrik melalui penggunaan metode eksperimen pada siswa kelas VI semester 2 SDN Bandungrejo 1 Kecamatan Karanganyar Kabupaten Demak tahun pelajaran 2013/2014. Media Penelitian Pendidikan, 9(1), 150784.

Sutarjo. (2013). Peningkatan aktivitas pembelajaran ilmu pengetahuan alam melalui metode eksperimen kelas IV Sekolah Dasar Negeri 33 Mayun. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Untan, 2(8), 10.

Syahputra, R. A., Rahmah, S., Syafei, M. S., Hidayah, F. N., Simanjuntak, M. E., Hutasoit, R., and Barutu, Z. A. (2020). Battery construction from lime orange. Indonesian Journal of Chemical Science and Technology (IJCST), 3(1), 28-30.

Usber, M., and Utami, S. (2015). Peningkatan aktivitas pembelajaran ilmu pengetahuan alam menggunakan metode eksperimen kelas VI di Sekolah Dasar Negeri 29 Tumbang Titi Ketapang. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 4(12), 4

Yasa, W. K., Sukainah, A., and Rais, M. (2021). Pemanfaatan berbagai limbah buah–buahan sebagai sumber energi listrik. Jurnal Pendidikan Teknologi Pertanian, 5(2), 109-113.


Full Text: PDF

Article Metrics

Abstract View : 1174 times
PDF Download : 514 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Yayasan Bumi Publikasi Nusantara

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.