Efforts to Increase the Interest of Junior High School Students in Mathematics Lessons Using the Tik Tok Learning Tool

Rian Dermawan(1), M Muktiarni(2), Jonah Mupita(3),


(1) Universitas Pendidikan Indonesia
(2) Universitas Pendidikan Indonesia
(3) Ruya Adventist High School
Corresponding Author

Abstract


The lack of student interest in mathematics is caused by several factors such as student interest factors, student interaction factors, and learning media. The purpose of this research is to increase students' interest in mathematics by using tik tok learning media and a realistic approach. The research method with data collection using google form media to find out how much interest students have in mathematics. There are 15 questions given to 15 students, then students will be given tik tok learning media. Based on the results of our research, it was found that the number of students' interest in learning scores increased from 578 to 823. This happened because the tik tok learning media received a positive response from students. So that it can be concluded that the use of tik tok media in learning mathematics increases students' interest in learning.

Keywords


Interest; Mathematics; Tik Tok

References


Adawiyah, D. P. R. (2020). Pengaruh penggunaan aplikasi tik tok terhadap kepercayaan diri remaja di kabupaten sampang. Jurnal Komunikasi, 14(2), 135-148.

Amadhea, A. S., and Lathifah, M. (2021). Efektivitas layanan informasi dalam bimbingan kelompok dengan media tik tok untuk meningkatkan self concept siswa. Helper: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 38(1), 17-25.

Asdiniah, E. N. A., and Lestari, T. (2021). Pengaruh media sosial tik tok terhadap perkembangan prestasi belajar anak sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1675-1682.

Fatimah, C., Asmara, P. M., Mauliya, I., and Puspaningtyas, N. D. (2021). Peningkatan minat belajar siswa melalui pendekatan matematika realistik pada pembelajaran berbasis daring. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 117-126.

Fatimah, S. D., Hasanudin, C., and Amin, A. K. (2021). Pemanfaatan aplikasi tik tok sebagai media pembelajaran mendemonstrasikan teks drama. Indonesian Journal of Education and Humanity, 1(2), 120-128.

Fuadi, H., Robbia, A. Z. Jamaluddin, and Jufri, A.W. (2020). Analisis faktor penyebab rendahnya kemampuan literasi sains peserta didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(2), 108-116.

Hasiru, D., Badu, S. Q., and Uno, H. B. (2021). Media-media pembelajaran efektif dalam membantu pembelajaran matematika jarak jauh. Jambura Journal of Mathematics Education, 2(2), 59-69.

Hutamy, E. T., Alisyahbana, A. N. Q. A., Arisah, N., and Hasan, M. (2021). Efektivitas pemanfaatan tiktok sebagai media pembelajaran dalam meningkatkan hasil belajar peserta didik. Jurnal Pendidikan Dompet Dhuafa, 11(01), 21-26.

Mahnun, N. (2012). Media pembelajaran (kajian terhadap langkah-langkah pemilihan media dan implementasinya dalam pembelajaran). An-Nida', 37(1), 27-34.

Mana, L. H. A. (2021). Respon siswa terhadap aplikasi tiktok sebagai media pembelajaran bahasa indonesia. JIRA: Jurnal Inovasi dan Riset Akademik, 2(4), 418-429.

Muhammad, M., Setiawan, F., & Afiani, K. D. A. (2021). Analisis proses pembelajaran dalam jaringan (daring) masa pandemi covid-19 pada guru sekolah dasar muhammadiyah se-kota surabaya. Syntax Literate; Jurnal Ilmiah Indonesia, 6(2), 949-959.

Puspitasari, A. C. D. D. (2021). Aplikasi tik tok sebagai media pembelajaran jarak jauh pada mahasiswa universitas indraprasta pgri. Jurnal Education FKIP UNMA, 7(3), 1127-1134.

Putra, A., Sofiyan, and Malini, H. (2019). Analisis faktor yang mempengaruhi kurangnya minat belajar matematika siswa kelas v sd negeri 10 langsa tahun pelajaran 2018/2019. Journal of Basic Education Studies, 2(2), 10-22.

Susilowati, S. (2018). Pemanfaatan aplikasi tik tok sebagai personal branding di instagram (studi deskriptif kualitatif pada akun @bowo_allpennliebe). Jurnal Komunikasi, 9(2), 176-185.

Syafri, F. S. (2017). Kemampuan representasi matematis dan kemampuan pembuktian matematika. Jurnal E-Dumath, 3(1), 49-55.

Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103-114.

Taubah, M. (2020). Aplikasi tik tok sebagai media pembelajaran maharah kalam. Jurnal Mu’allim, 2(1), 57-65.

Valiana, L., Suriana, S., and Fazilla, S. (2020). Dampak penggunaan aplikasi tik tok terhadap perkembangan karakter siswa kelas vi min 1 aceh utara. Genderang Asa: Journal of Primary Education, 1(2), 75-84.

Voneline, Quinta, D., Susmiarti, S., and Indrayuda, I. (2020). Faktor-faktor penghambat minat siswa kelas x pada pembelajaran seni budaya (tari) di smk negeri 9 padang. Sendratasik UNP, 10(2), 124-133.

Zubaidi, A., Junanah, J., and Shodiq, M. J. F. (2021). Pengembangan media pembelajaran maharah al-kalam berbasis media sosisal menggunakan aplikasi tik tok. Arabi: Journal of Arabic Studies, 6(1), 119-134.


Full Text: PDF

Article Metrics

Abstract View : 2000 times
PDF Download : 338 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Yayasan Bumi Publikasi Nusantara

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.