The Influence of Environmentally Friendly Packaging on Consumer Interest in Implementing Zero Waste in the Food Industry to Meet Sustainable Development Goals (SDGs) Needs

Muhammad Rosyad Iqomul Haq(1), Dipta Vioni Nurhaliza(2), Luqman Nur Rahmat(3), Rafika Najwa Adelia Ruchiat(4),


(1) Universitas Pendidikan Indonesia
(2) Universitas Pendidikan Indonesia
(3) Universitas Pendidikan Indonesia
(4) Universitas Pendidikan Indonesia
Corresponding Author

Abstract


The use of eco-friendly packaging in the food industry is a form of concern for the environment because it can have a long-term effect on keeping the earth green again. The research aims to find out how efforts to use eco-friendly packaging in the food industry as a way to implement a zero-waste lifestyle influence consumer interest. Through the mini research method, researchers looked at consumer awareness of environmentally friendly packaging, as well as the efforts of food businesses in implementing zero waste to support the achievement of Sustainable Development Goals (SDGs). The research analyzes the relationship between eco-friendly packaging and consumer interest in understanding zero-waste practices and awareness of the environment. The results of this research show that eco-friendly packaging influences consumer interest and awareness of the importance of implementing zero waste for the environment.

Keywords


Eco-friendly packaging; Sustainable development goals (SDGs); Zero waste

References


Andini, S., Saryono, S., Fazria, A. N., and Hasan, H. (2022). Strategi pengolahan sampah dan penerapan zero waste di lingkungan kampus STKIP Kusuma Negara. Jurnal Citizenship Virtues, 2(1), 273-281.

Bahriyah, F., Handayani, S., and Astuti, A. W. (2021). Pengalaman pernikahan dini di negara berkembang: Scoping Review. Journal of Midwifery and Reproduction, 4(2), 94-105.

Berliandika, B., Isfianadewi, D., and Priyono, A. (2022). Strategi sustainable business model innovation pada industri fashion digital ilustrasi. Jurnal Samudra Ekonomi dan Bisnis, 13(1), 46-60.

Christiana, I., and Putri, A. (2023). Pemanfaatan eco-friendly packaging bagi UMKM desa Bandar Labuhan. Abdi Sabha (Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat), 4(2), 13-18.

Fuqoha, M. S., and Firmansyah, A. (2023). Sustainability e-commerce di Indonesia: kebijakan dan strategi untuk mengurangi dampak lingkungan. Jurnalku, 3(3), 352-364.

Hendra, Y. (2016). Perbandingan sistem pengelolaan sampah di Indonesia dan Korea Selatan: Kajian 5 aspek pengelolaan sampah. Aspirasi: Jurnal Masalah-masalah Sosial, 7(1), 77-91.

Indrawijaya, S. (2012). Pengaruh kualitas produk dan word of mouth terhadap keputusan konsumen dalam pembelian roti manis pada industri kecil di kabupaten sarolangun. Jurnal Manajemen Terapan dan Keuangan, 1(3), 193-208.

Junaedi, M. S. (2015). Pengaruh kesadaran lingkungan pada niat beli produk hijau: Studi perilaku konsumen berwawasan lingkungan. Benefit: Jurnal Manajemen dan Bisnis, 9(2), 189-201.

Kristiyanti, M., Kundori, K., and Hermawati, R. (2023). Membangun sumber daya manusia dan teknologi informasi sebagai dasar kejayaan maritim di Indonesia. Jurnal Sains dan Teknologi Maritim, 23(2), 109-122.

Kusumawati, A., and Tiarawati, M. (2022). Pengaruh green perceived risk dan green packaging terhadap green purchase intention pada produk skincare avoskin: studi pada konsumen terhadap niat beli produk avoskin. Sibatik Journal: Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya, Teknologi, Dan Pendidikan, 1(10), 2071-2084.

Kusumo, R. A. B., Charina, A., Sukayat, Y., and Mukti, G. W. (2017). Kajian edukasi ramah lingkungan dan karakteristik konsumen serta pengaruhnya terhadap sikap dan perilaku ramah lingkungan. Jurnal Ilmu Keluarga & Konsumen, 10(3), 238-249.

Padmalia, M. (2018). Determinan keputusan pembelian produk green label berdasarkan green product dan getok tular. Jurnal Manajemen Maranatha, 17(2), 91-102.

Priscilla, J. B., Hamdoko, D. N., and Setyo, D. (2020). Intensitas penggunaan pembungkus makanan dan minuman di kantin sekitar universitas Katolik Soegijapranata. Praxis: Jurnal Sains, Teknologi, Masyarakat dan Jejaring, 2(2), 132-147.

Putri, V. P. (2023). Mendorong pilihan berkelanjutan: Eco labeling, eco branding, dan dampaknya terhadap green purchase intentions dan consumer behaviour. Jurnal Ekonomi Bisnis, Manajemen dan Akuntansi (JEBMA), 3(3), 875-888.

Rahmawati, S., and Andrini, S. (2023). Strategi komunikasi public relations dalam membangun citra perusahaan summertide melalui perubahan kemasan ramah lingkungan. Jurnal Audience: Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(2), 237-254.

Rizal, M., and Harsono, M. (2022). Green marketing dalam kajian filsafat ilmu. Jurnal Ekobis: Ekonomi Bisnis & Manajemen, 12(1), 116-136.

Siswono, S., and Widyastuti, S. (2018). Membentuk citra perusahaan hijau melalui sikap hijau dan pengetahuan ekologi dari konsumen air minum dalam kemasan Aqua. JRB-Jurnal Riset Bisnis, 1(2), 68-77.

Sukirman, S., and Pratama, I. N. (2023). Analisis efektivitas praktek pengelolaan sampah zero waste di kota mataram provinsi nusa tenggara barat. Journal of Environmental Policy and Technology, 1(2), 74-78.

Sumarwan, U., Noviandi, A., and Kirbrandoko, K. (2013). Analisis proses keputusan pembelian, persepsi dan sikap konsumen terhadap beras organik di Jabotabek (An analysis of purchasing decision, perceptions and consumer attitudes toward organic rice in Jabodetabek). Jurnal Pangan, 22(2), 87-104.

Utami, K. S. (2020). Green consumers behavior: Perilaku konsumen dalam pembelian produk ramah lingkungan. Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, dan Entrepreneurship, 9(2), 208-223.


Full Text: PDF

Article Metrics

Abstract View : 1599 times
PDF Download : 759 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Bumi Publikasi Nusantara

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.