Trend Analysis of Eco-Friendly Food Packaging among Street Vendors: A Case Study in Gegerkalong Street, Bandung, Indonesia

Agis R. Fadillah(1), Andi Tenri(2), Andina Syafa Choerunnisa(3), Tiara Cahyaning Sukma Putri(4),


(1) Universitas Pendidikan Indonesia
(2) Universitas Pendidikan Indonesia
(3) Universitas Pendidikan Indonesia
(4) Universitas Pendidikan Indonesia
Corresponding Author

Abstract


This research was conducted to understand the trends in food packaging among street vendors. It utilized a qualitative method involving interviews with 20 street vendors regarding the use of food packaging in marketing their products. The study revealed that street vendors around Gegerkalong Street lack an understanding of the eco-friendly packaging trend in food packaging. This is due to their limited knowledge of eco-friendly packaging trends. Additionally, environmental concerns and the cost of packaging materials are factors influencing why these vendors haven't adopted more eco-friendly packaging. The research aims to equip street vendors with knowledge about the trend of eco-friendly food packaging and to have a positive impact on the environment.

Keywords


Eco-friendly; Environment; Gegerkalong; Packaging; Street vendor

References


Bahari, D. F., Zuhirsyan, M., Wathan, H., and Marpaung, M. (2022). Analisis faktor maqashid syariah, kesalehan ekologis, dan green marketing dalam keputusan penerapan eco lifestyle. Jurnal Bilal: Bisnis Ekonomi Halal, 3(2), 120-129.

Christiana, I., and Putri, A. (2023). Pemanfaatan eco-friendly packaging bagi umkm desa bandar labuhan. ABDI SABHA (Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat), 4(2), 13- 18.

Dwijayanti, B. H. P. J. A., Totok, T. W. N. Y., and Tannady, S. J. A. M. H. (2022). Peran Promosi, Eco Friendly packaging dan harga dalam mempengaruhi keputusan pembelian pelanggan produk ritel kopi susu. Jurnal Kewarganegaraan, 6(3), 5223-5228.

Fianda, A. Y. A., Fandinny, I., Kacaribu, L. N. B., Desyani, N. A. F., Asyifa, N., and Wijayanti, P. (2022). Eco-friendly packaging: Preferensi dan kesediaan membayar konsumen di marketplaces. Jurnal Ilmu Lingkung, 20(1), 147-157.

Gunadi, R. A. A., Iswan, I., and Ansharullah, A. (2020). Minimalisasi penggunaan produk kemasan plastik makanan jajanan siswa sekolah dasar. ABDIMAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 183-199.

Gunawan, T., and Ferdhian, M. A. (2020). Green strategy perusahaan plastik dalam menghadapi tantangan lingkungan dan pemerintah. Jurnal Administrasi Bisnis, 16(1), 57-69.

Iryani, I., and Suriatie, M. (2021). Bimbingan kelompok dengan teknik sinema edukasi untuk meningkatkan kesadaran multikultural siswa kelas XI Di SMA Isen Mulang Palangka Raya. Jurnal Bimbingan dan Konseling Pandohop, 1(2), 31-36.

Nugrahani, R. (2015). Peran desain grafis pada label dan kemasan produk makanan umkm. Imajinasi: Jurnal Seni, 9(2), 127-136.

Nurwulandari, A. (2023). Pengembangan produk serta kemasan sehat bagi pedagang kuliner kaki lima. Multidisiplin Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(02), 57-64.

Santoso, I., Mustaniroh, S. A., and Pranowo, D. (2018). Keakraban produk dan minat beli frozen food: peran pengetahuan produk, kemasan, dan lingkungan sosial. Jurnal Ilmu Keluarga and Konsumen, 11(2), 133-144.

Shodiq, W. M., Relawati, R., and Bakhtiar, A. (2020). Implementasi kepedulian lingkungan dalam pembelian makanan kemasan. Agriecobis: Journal of Agricultural Socioeconomics and Business, 3(2), 58-65.

Simbolon, B. R., and Khairifa, F. (2018). Strategi Komunikasi pemerintahan dalam meningkatkan partisipasi masyarakat pada pembangunan desa wisata Tuktuk Siadong Kabupaten Samosir. Jurnal Darma Agung, 26(3), 606-619.

Suryani, W. W., Siregar, R., and Siregar, D. (2023). Pemberdayaan ekonomi perempuan kampung nelayan bahari. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 3287-3291.

Yaputra, H., Risqiani, R., Lukito, N., and Sukarno, K. P. (2023). Pengaruh Green Marketing, Sustainable Advertising, Eco Packaging/Labeling Terhadap Green Purchasing Behavior (Studi Pada Kendaraan Listrik). Journal of Indonesia Marketing Association (IMA), 2(1), 71-90.

Yunita, C. Y. P. C. (2020). Strategi Komunikasi Pemasaran Dalam Membangun Awareness Produk Ramah Lingkungan Pada Pt. Virtus Venturama. Jurnal Spektrum Komunikasi, 8(2), 149-158.


Full Text: PDF

Article Metrics

Abstract View : 686 times
PDF Download : 551 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Bumi Publikasi Nusantara

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.